Év sportolója-választás: a férfiaknál úszó lesz az első!
Az M4 Sport műsorában Szöllősi György, az MSÚSZ elnöke és Csisztu Zsuzsa alelnök ismertette, kik kerültek az első három közé az egyes kategóriákban a 67. M4 Sport – Az Év Sportolója Gálán.
Extrém hosszú várakozás után nyert Verstappen Japánban, majd Leclerc utólagos büntetésének köszönhetően, a holland már második világbajnoki címét ünnepelhette a szigetországban.
Tajthi Andrea, a racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Az esőzés miatt hosszú ideig nem történt semmi a pályán, végül 28 kör megtétele után Verstappen megnyerte a versenyt és az idei bajnoki címet is. Lássuk mindez hogyan történt!
A szombati száraz kitérő után visszatért az eső a Japán Nagydíj helyszínére, a suzukai pályára.
Mögöttük Sainz és Pérez, valamint Ocon és Hamilton foglalt helyet. Őket a top 10-ben Alonso, Russell, Vettel és Norris követték. Pierre Gasly pedig a boxutcából rajtolt, a mezőny után.
Bár az eső intenzitásának fokozódására lehetett számítani, intermediate gumikon, hagyományos módon, álló rajttal indult az 53 körös verseny. Egyedül Gasly kezdett kék oldalfalú, esőgumikon.
A rajt után úgy tűnt, hogy Leclerc Verstappen elé tud kerülni, de végül a holland legyorsulta a monacóit, így az élen maradt. A másik Ferrari ugyanakkor nem volt szerencsés,
Érkezett is a pályára a biztonsági autó.
A visszajátszásból aztán látszott, hogy Vettelt is meglökték hátulról és kicsúszott, de vissza tudott térni a pályára, és Zhou is megforgott, de ő is képes volt versenyben maradni. Két kör után aztán piros zászlóval megszakították a versenyt és a mezőny visszatért a boxutcába.
Magyar idő szerint reggel 7-kor indult a verseny, majd a piros zászló utáni folytatást 7:50-re ígérték, gördülő rajttal, kötelezően kék oldalfalú, esős pályára alkalmas Pirellikkel. Később mindezt tovább halasztották.
Gasly meglehetősen dühös volt, mert a versenyzők még bőven a pályán voltak a megszakítás előtt, mikor a mentést végző járművek a pályára hajtottak. A látási viszonyok miatt azonban nehéz volt őket észrevenni és ezt nem jelezték rádión a versenyzőknek. Mégis, a bírák Gaslyt fogják vizsgálni a verseny után, mert állítólag túl gyorsan haladt a már piros zászlós fázis alatt.
A biztonsági autó mögött, negyed tízkor kötelezően eső gumikon kezdtek újra körözni a versenyzők. Az aktuális sorrend Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Ricciardo, Tsunoda, Schumacher volt a top 10-ben. A versenyzők arról számoltak be rádión, hogy jobbak lettek a látási viszonyok. A 4. kör végén távozott a biztonsági autó a pályáról.
Miután versenytempóra kapcsoltak, az élen maradt a sorrend, miközben Vettel és Latifi azonnal intermediate-re váltott, egymásra is engedték őket a boxutcában, de szerencsére nem lett belőle ütközés. Norris és Bottas is váltottak.
Később Verstappen és Leclerc is a boxba látogatott intermediate gumikért, és a 4. és 6. helyre tértek vissza, így egyelőre Alonso állt az élre, őt Ricciardo és Schumacher követte.
Schumachert megelőzte Verstappen, míg Alonso és Ricciardo a boxba hajtott, így Verstappen ismét vezette a versenyt, 33 perccel a vége előtt.
A 10. körben már Schumacher volt az egyetlen, aki még nem cserélt gumit, és a 4. helyen haladt. A Haas arra várt, hogy ha lenne egy újabb biztonsági autós fázis, azt tudnák kihasználni hatékonyan kerékcserére. Azonban a német versenyzőt sorra kezdték előzni az intermediate Pirelliken haladó versenytársak.
Schumacher a 12. körben cserélt végül kereket és az utolsó helyre csúszott vissza.20 perccel a vége előtt Verstappen, Leclerc, Pérez volt a sorrend az élen.
Tizenkét perc volt még hátra, de nyolccal a vége előtt Alonso ismét kereket cserélt és a 10. helyre tért vissza.
Közben Pérez közeledett Leclerc-re, és bár szoros volt, de nem tudott rajta fogást találni. Bár a verseny után incidensüket vizsgálni kezdték előnyszerzés ügyében, mert Leclerc elhagyta a pályát.
Sergio Pérez azonban a leintés után ajándékba kapta a második helyet, miután Leclerc öt másodperces büntetést kapott, mert levágta a kanyart az utolsó sikánnál.
Noha, csak a verseny 50%-át teljesítették a pilóták, végül mégis teljesértékű pontokat osztottak ki közöttük. Eredetileg a szabályok szerint a verseny 75%-át kell teljesíteni a teljesértékű pontokhoz, azonban ez csak akkor feltétele a teljes pontok kiosztásának, ha a megszakítás után a verseny nem tud folytatódni.
A verseny végeredménye:
# |
Versenyző |
Csapat |
Diff |
1 |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
2 |
Sergio Perez |
Red Bull |
27.066 |
3 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
31.763 |
4 |
Esteban Ocon |
Alpine |
39.685 |
5 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
40.326 |
6 |
Sebastian Vettel |
Aston Martin |
46.358 |
7 |
Fernando Alonso |
Alpine |
46.369 |
8 |
George Russell |
Mercedes |
47.661 |
9 |
Nicholas Latifi |
Williams |
1:10.143 |
10 |
Lando Norris |
McLaren |
1:10.782 |
11 |
Daniel Ricciardo |
McLaren |
1:12.877 |
12 |
Lance Stroll |
Aston Martin |
1:13.904 |
13 |
Yuki Tsunoda |
AlphaTauri |
1:15.599 |
14 |
Kevin Magnussen |
Haas |
1:26.016 |
15 |
Valtteri Bottas |
Alfa Romeo |
1:26.496 |
16 |
Zhou Guanyu |
Alfa Romeo |
1:27.043 |
17 |
Pierre Gasly* |
AlphaTauri |
1:28.091 |
18 |
Mick Schumacher |
Haas |
1:32.523 |
Alex Albon |
Williams |
Kiesett |
|
Carlos Sainz |
Ferrari |
Kiesett |
*Gasly utólag 20 másodperces büntetést kapott, így végül a 18. helyen rangsorolták.
A pontverseny állása (top 5):
# |
Versenyző |
Pontok |
1. |
Max Verstappen |
366 |
2. |
Sergio Pérez |
253 |
3. |
Charles Leclerc |
252 |
4. |
George Russell |
207 |
5. |
Carlos Sainz |
202 |
A konstruktőri bajnoki cím sorsa még kétesélyes. Top2:
# |
Konstruktőr |
Pontok |
1. |
Red Bull Racing |
619 |
2. |
Ferrari |
454 |
A nyitóképen: Max Verstappen kétszeres Forma-1-es világbajnoki címét ünnepli (Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool)